Dia Internacional dels Arxius 2021

4 d’octubre 2021

Imagen enlazada a la página del Consejo Internacional de Archivos de la acción Empoderar los Archivos

Setmana Internacional dels Arxius 2021 #EmpoweringArchives, 7 a 11 de juny

“Els arxius custodien decisions, actuacions i memòria. Els arxius conserven un patrimoni únic i irreemplaçable que es transmet de generació en generació. Els documents són gestionats en els arxius des del seu origen per a preservar el seu valor i el seu significat. Els documents són fonts fiables d’informació que garanteixen la seguretat i la transparència de les actuacions administratives. Juguen un paper essencial en el desenvolupament de la societat contribuint a la constitució i salvaguarda de la memòria individual i col·lectiva. El lliure accés als arxius enriqueix el nostre coneixement de la societat, promou la democràcia, protegeix els drets dels ciutadans i millora la qualitat de vida.” Declaració Universal sobre els Arxius, aprovada en l’Assemblea General del Consell Internacional d’Arxius, Oslo, setembre de 2010.

Per a commemorar aquesta efemèride, des de l’Arxiu General i l’Arxiu Audiovisual de la UMH hem organitzat quatre trobades, quatre entrevistes en format podcast amb personalitats rellevants del nostre ecosistema arxivístic.

Mercedes Jiménez Bolívar

Clickar sobre la imagen para acceder a la entrevista

Mercedes Jiménez Bolívar Llicenciada en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya. Responsable de l’Arxiu Històric Fotogràfic de la Universitat de Màlaga des de l’any 1996.

Els arxius es converteixen en memòria del que vam ser i del que vam fer

Ángeles Afuera Heredero Doctora en Ciències de la Informació en la Universitat Complutense de Madrid. Lligada a la Cadena Ser des dels seus començaments professionals, va ser la impulsora i fundadora del Departament de Documentació, dirigint els processos de catalogació, indexació, minutat i automatització dels fons radiofònics.

“La premsa, ràdio o televisió, en realitat, són la memòria de la societat, amb una gran importància cultural patrimonial i històrica”

Ángeles Afuera

Lluís Casellas

Clickar sobre la imagen para acceder a la entrevista

Lluís Esteve Casellas i Serra Delegat de Protecció de Dades, cap de la Secció de Gestió Documental i Arxiu de l’Ajuntament de Girona. Autor d’un centenar de publicacions, les més recents sobre avaluació, dades obertes, transparència i gestió de dades des del punt de vista arxivístic.

“Més enllà que l’arxiu siga testimoniatge i memòria, també és, cada vegada més, drets i obligacions, com a instrument d’apoderament de la societat”.

Rebeca Sánchez Romero Coordinadora del Servei de Biblioteques i Arxius del Consell Superior d’Investigacions Científiques en la seua Delegació de la Comunitat Valenciana, corresponsable dels Arxius Històrics del CSIC en l’Unitat de Recursos d’Informació Científica (URICI), junt amb Juan Pedro López.

“Un arxiu no sols és un depòsit de documents, un arxiu, és una institució que conserva la memòria i la informació de la societat”.

Rebeca Sánchez